Wednesday, November 28, 2012

Raising a healthy Ziyaad, my style :)

bismillah

salam!

Kekangan masa, tak sempat nak upload gambar

But, nak catit a few of ziyaad punya perkembangan yang masih ingat

1. 1st teeth: 8 months, gigi bawah :) ziyaad lambat tumbuh gigi. A big relief for me sbb after dapat gigi dia suka gigit! fobia oh tiap kali nak nursing :)
2. 1st step: 11 months tapi ada problem masa nak turn body, mesti jatuh hehe comel2

dah tu je yang ingat n macam penting ;p

oh, alhamdulillah

my breastmilk makin banyak alhamdulillah!

saya tak buat power pumping or anything, tapi just bagi ziyaad stimulate sahaja walaupun susu kurang, xcukup dengan demand dia. Macamana tu?

Macam ini,

Setiap pagi susu saya kurang sebab bila bangun ziyaad akan df (direct feed) dulu. Sepanjang malam pun ziyaad df jugak, dalam 2 jam sekali dia merengek nak susu.

Selalunya, bila saya bangun pagi, ziyaad akan terjaga jugak sebab dia macam dapat feel ibu takde sebelah dia, over kan budak tu hehe.. So dia akan merengek rengek tanpa sebab. Nak bagi diam, sumbat candu lah. So by the time he is wide awake, the tank is empty. Kering macam dessert ok!

Dalam pukul 9 after breakfast is his next feeding session. So saya akan kasi dia df even my milk quantity at that time do not meet his demand. Takpe, bagi je. Kalau nampak dia macam tak kenyang, baru saya bagi fresh cow milk. So by this way I can stimulate my milk back, and it's work alhamdulillah :)

Sebab sekarang saya sedang bertugas jaga SPM, so in a week, dalam 3 hari saya tak dapat df ziyaad dari pagi sampai pukul 4pm lebih kurang. Bila balik, terus offer candu ni. :)

Alhamdulillah for this precious gift.

oh, nak cerita jugak tentang ziyaad punya solid food.

Ziyaad is a boy (of course! haha) so masa dia 6 bulan, saya introduce with fruit and vegetable puree but he rejected them all. I mean, ALL! hahah..

Rupanya budak ini adalah pencinta nasi seperti daddy lah sapa lagi~~

Saya buatkan dates porridge for him. Dia sukaaaa sangat. Senang je, beli slow cooker, masuk beras perang masuk kurma. dah masak, blend sampai halus. Kadang2 campur carrot jugak.

so since then, kurma, kismis, prune adalah benda yang wajib dan sentiasa ada dalam fridge. Daddy pun rajin suap as snack jugak.

Baby berumur 6-24 bulan tidak digalakkan ambil garam dan gula. So saya tak pernah masakkan ziyaad makanan yang bergula, dan yang bergaram. Okay, gula possible lah jugak tak letak dalam masakan kan, but, garam? sedap ke makanan tak bergaram? euwww~~

Sebenarnya, deria rasa baby adalah still limited. Kalau kita introduce dia dengan masakan dan rasa itu, maka itulah yang dia makan. Kalau kita introduce dengan rasa manis, masin, masam, itulah yang dia suka. Sebab itu baby yang kita dah introduce dengan vitagen, ribena, sangat susah nak minum plain water :)

Masakan baby tak bergaram, memang tak sedap pada deria rasa saya. Tapi saya gunakan cellery, sayuran yang boleh memberikan rasa masin secara semulajadi. So cellery pun sentiasa ada dalam fridge saya. Kalau masak sup , bubur or lauk ziyaad, saya akan patah patahkan setengah batang cellery dan masukkan dalam masakan. Sedap, mak ziyaad pun suka makan hehe.

Saya bukanlah tak pernah langsung bagi ziyaad makanan yang bergula dan bergaram, tapi kalau bagi, saya pastikan gula dan garam dalam makanan itu tak banyak. Contoh, roti. Dalam roti putih Gardenia pun ada gula dan garam, tp tak banyak. Kalau Ziyaad makan sekeping roti, garam dan gula yang terkandung dalam sekeping roti tu tidak melebihi jumlah yang sepatutnya diambil oleh Ziyaad, so saya beri dia makan roti juga.

Selain tu, biskut Jacobs less salt or sodium, and biskut oat IKO sugar free pun saya beri pada Ziyaad. Ada mommies yang langsung tak beri, tapi sejak Ziyaad umur setahun saya decide untuk introduce sikit sikit. Asalkan makanan itu menyihatkan dan saya rasa tidak memudaratkan, saya beri dia rasa sikit. Tapi kalau ice cream, ice, vitagen, ribena, milo, french fries, sorry ya Ziyaad, ibu takkan bagi :)

Ha, Ziyaad loves pasta too! seronok, kadang2 dia makan dengan sup aje, kadang2 saya masakkan bolognese baby version. licinnn :)

Okaylah, no picture for this entry. But the content is good and informative kan? hehe

Till then, Salam :)

No comments: