Monday, November 22, 2010

Cerita Nasi Kandar

Bismillah..

Weh, banyak gila entry aku yang tertangguh. Tulis sekerat2 lepastu malas nak sambung :p


Takpe2, hari ini di pagi yang mendung ini aku nak cerita pasal nasi kandar [read:nasik kandaq] hoho..


Masa aku balik kampung abang kat Penang hari tu, terkeluarlah topik tentang nasi kandar ni. Yelah, nasi kandar ni kan popular kat Penang.. Ada ke orang Penang yang tak makan nasi kandar?


Sebelum tu, aku nak memberi definisi nasi kandar (wah siap ada definisi!) 


Ni definisi versi aku malas nak seach or tanya wikipedia.


Nasi kandar tu ialah nasi putih atau nasi beriyani yang selalunya dimakan bersama kuah kari atau lauk lainnya. 


Asal nasi kandar ni masa zaman dulu2, penjual akan kandar (letak kayu panjang atas bahu) ke pelabuhan untuk jual kat pekerja2 di sana. Asalnya takde lauk ayam goreng kari kepala ikan bagai ye rakan2.. Dulu just nasi putih letak kuah kari dan telur rebus je..


Sebenarnya aku tulis ni nak cerita apa yang FIL and MIL aku cerita..


Hari tu FIL makan kat satu nasi kandar yang famous di kalangan orang Penang. Orang yang tukang bubuh nasi tu senang hati je CEDOK/KAUT NASI GUNA TANGAN lepas tu tepek2 nasi yang dia bubuh dalam pinggan tu dengan tapak tangan dia. Orang tu dahla berlemuih. Time dia nak bubuh kuah campur2 tu ayah stop him and cakap letak telur rebus je. Jangan harap la nak makan kan. Disgusting oke..


Kalau kita pergi makan nasi kandar, pekerja yang bubuhkan semua kita boleh tunjuk2 je. MIL cerita, ada seorang kawan dia nak tambah kuah tapi pekerja takde, so dia pergi tambah sendiri, dia kacau2 la sikit kuah tu biasa lah kan. Sekali senduk tu macam tercedok satu benda pelik. Dia angkat la benda pelik tu, tengok2 surat khabar yang digulung2. Ada banyak oke kat dasar bekas tu. Orang kata surat khabar dapat pekatkan kuah.

Lepastu, korang tahu tak yang rahsia kesedapan nasi kandar ni, dia tak pernah (tak pernah atau jarang, aku xpasti) basuh bakas yang dia guna untuk masak kari tu. Dia akan topup je, takkan basuh. hehh.. Korang bayangkan kalau nasi kandar yang kat tepi2 jalan kat Penang tu tulis 'since 1943' hehha bayangkan gila lama oke, kecuali kalau bekas dia masak tu bocor ke pecahke, baru dia tukar bekas. 

Tu pun mesti dia tuang balance yang dalam bekas lama tu ke dalam bekas baru. hehe

Ape yang aku nak korang bayangkan.. gerai nasi kandar tu kat lorong2 antara 2 bangunan kedai (macam dalam cerita Papadom tu).. Lorong tu sah2 la tak bersih, kalau korang nasib malang boleh la nampak tikus besar2 anak kucing (BIL aku pernah nampak) and mesti la ada haiwan2 lain seperti lipas ke, cicak ke, lalat ke, ape ke.. korang rasa ada possibility tak haiwan2 tu termasuk dalam belanga tu?

Ada kan? Kalau haiwan tak masuk (tapi mustahil tak masuk) , mungkin jugak cicak terbuang najis besar oke aku takmo cerita itu. Lepastu, mamak tu pulak main topup je kari dia.. wahahaha.. Geli sudah..

Tu belum lagi lalat2 terbetelur di tempat yang tak sepatutnya..

Cerita orang tercedok tikus dalam kari, cincin mamak buat roti canai ada najis tu dah biasa dengar kan.. Tu bukan cerita dongeng tahu!

Aku minta maaf kalau ada penggemar nasi kandar baca entry ini lepastu marah aku sebab tulis ini. uhuhu.. 

Bukan tak boleh makan nasi kandar dah! boleh.. boleh.. tapi pilih gerai yang bersih. Nak tahu bersih ke tidak, bukan tengok dalam kedai je, tengok jugak kat belakang kedai, ada sampah2 basah tak. Tengok dalam longkang bersih tak, atau air longkang dipenuhi minyak. Nak jenguk ke dapur tu over la pulak kan. Kang kena cepuk dengan mamak tu. 

Ada aku baca blog orang, dia kata toilet kedai tu dekat je dengan kawasan masak. Lepastu air toilet tu tepercik2 kat kawasan masak. Walaupun tak masuk kat dalam periuk dia.. tapi... tapi.... hm...

Buat masa ni, kedai yang dijaga kualitinya Pelita dan Kayu. Makan kat situ je lah ye.. Aku selalu makan dekat pelita Bangsar. Aku rasa kedai tu okayla.. belakang kedai pun bersih.

Lagipun, rangkaian Pelita ni dimiliki oleh orang melayu kalau tak silap aku. Seorang ustaz. Kayu aku jarang pergi. Aku pernah try kat kawasan Damansara tapi dah tak ingat sangat.

Boleh jugak makan kat kedai2 yang takde rangkaian ni, asalkan bersih, dah pekerja2 nya kemas..

Okay, tu je nak cerita. Aku tetiba terada mood nak tulis pasal ni sebab semalam ada kawan aku mobile upload papan tanda 'Nasi Kandar Line Clear' kat fb. Means dia pergi makan sana. 

Ha lagi satu! Korang nak masuk kedai2 mamak tu, tolong cek dulu ye tu kedai India or mamak. Sekarang memang banyak kedai owner India, tapi nama kedai ala2 kedai mamak gitu. Tengok dalam kedai ada ayat2 Quran tak, or ciri2 Islamic la.. 

hm, Wallahua'lam

Notakukukaki: aku malas nak google gambar, jadi tiada hiburan. hoho..

Notakukukaki II: hm, aku rasa lain macam..

No comments: