Saturday, March 5, 2011

Bertanya Pada yang Pakar

Bismillah...

hai! =)

Sepatutnya sekarang tengah busy buat report PPGB, tapi sebab malas, update blog la. Now aku sorang2 je kat bilik hotel, abang pergi hospital kat depan hotel ni sebab ayahwan dia nazak di ICU. Hope everything going to be fine.. Kesian tengok ayahwan tadi. Kalau aku nak duduk lepak2 kat sana pun tak selesa, sebab dalam ICU boleh masuk 2 orang je, yang lain melangut kat luar, and baca Yassin. FIL and MIL pun asyik tanya tak penat ke and suruh balik bilik rehat huhu.. Best ooo jadi menantu sulung =P

Oh ye, aku di Alor Star sekarang.. =)

Macam nak ajak abang pergi jalan2 kat Pekan Rabu sebab tak pernah pergi, tapi macam tak logik pulak nak bersuka ria. Nasib baik memang bawak homework datang sini.

Okay, berbalik kepada tajuk di atas. Mak teh abang (kira mak teh aku jugak la ye dak hoho) seorang pendidik juga. Tapi baru je pencen bulan 2 baru ni. Before pencen mak teh lecturer kat UiTM tapi before tu dia cikgu.

Apa yang bestnya, mak teh pun ajar kat sekolah majoriti chinese jugak yeay!! Terus tidak melepaskan peluang inteview mak teh tadi. Oh, yang lagi seronok ialah mak teh guru subjek prinsip akaun dan perdagangan. Selalunya, students yang amek subjek akaun ni budak2 kelas average ability and perdagangan low ability. Laaaagi la syok aku dengar makteh kasi tips macamana nak handle class..

Haaaa... nak dengar tak macamana?

Meh aku cerita. Ni aku tanya untuk subjek aku la sebab aku akan ajar subjek sivik dan moral, so makteh pun kasi la tips2 nak tackle students yang memang tak minat nak study ni.. Tapi aku rasa boleh je diaplikasikan untuk subjek lain pun.. Sukahati la nak buat ape pun kan, kita kan cikgu. Asal apa yang kita nak sampaikan tersampai, cukup. Kalau praktikal tu lain la kena ikut prosedur betul2..

Okay, tindakan pertama kita bila masuk ke kelas ialah memerhatikan pelajar dulu. Kalau agak2 memang kahaq (kahaq tu degil teramat kot) kita tanya mereka, kenapa tak minat belajar. Suruh diorang buat summary or point2 pun boleh, kenapa mereka tak minat belajar, or kenapa belajar ni tak best. Suruh diorang hantar pastu analyse la satu2 point tu.

Pastu next class diorang ialah motivate mereka. Dalam banyak2 point tu sebab yang wajib ada ialah 'sebab saya tak pandai' or 'sebab belajar itu susah' so pandai2 la kome susun ayat camne nak motivate budak2 ni. Contohnya cakapla jangan sekali2 cakap diri sendiri bodoh or tak pandai, semua orang ada kelebihan masing bla bla bla ala kome mesti tau punya kan nak cakap apa..

Dah selesai satu tips, tapi jangan harap budak2 tu nak berubah terus ye, takde maknenya lepas korang motivate tu deme nak rajin belajar. Tapi, maybe terkesan dalam 10% dalam hati sanubari budak2 ni. Bergantung kepada kehebatan korang menyusun dan menggoreng ayat2 motivasi tu la.

Next clas, suruh diorang buat karangan pasal diri masing2. Tak pun kalau kelas last yang kahaq tu, jangan harap la kan nak buat karangan. Nak buat sebaris ayat pun susah, so korang setkan butir2 diri mereka yang korang nak tahu. Ala, buat macam biodata tu. Tapi wajib tanya nama ibu bapa, pekerjaan ibu bapa, anak keberapa, berapa orang adik beradik, siapa idola@ orang paling disayangi, hobi, cita2. Yang lain2 tu korang hentam je la nak tanya apa pun.

Haa.. apa faedahnya kita suruh buat ni? Walaupun nampak simple je, tapi secara tak langsung korang boleh tahu and tafsir macam2 dari biodata ni. Contohnya pekerjaan ibu bapa: dapat tau status kewangan budak tu. Anak ke berapa dari berapa orang: dapat study psikologi dia, kalau anak tunggal kita tau la dia ni manja, apa nak semua dapat n sebagainya. Kalau anak tengah, no 3 dari 6 beradik ke, maybe pendiam kat rumah, kat sekolah nak memberontak ke sebab tu nakal sangat, dsb.. Orang paling disayangi: Kalau dia lebah keluarga, ibu bapa, means dia normal la.. Tapi kalau dia letak kawan dia ke, atuk nenek dia ke, means maybe dia ada masalah kat rumah macam tu la kot. Kita boleh predict ikut logik la kan benda tu, tak semestinya betul..

So, secara tak langsung kita dah mengenali budak2 tu dengan cara yang mereka tak sedar pun.. Suruh je diorang tulis biodata tu dalam buku latihan.. Bila dah kenal macam tu, maybe boleh membantu kita untuk handle budak2 tu nanti.

Hm.. apa lagi ye.. Mak teh cakap jugak, silibus dalam buku tu (bagi kes moral and sivik) tak payah ajar semua pun takpe. Just pick beberapa topik yang penting and topik yang fun untuk belajar. Ajar banyak2 pun buat apa, diorang bosan nanti. Dahla budak2 tu tak minat belajar. Yang tu tips simple je, korang faham kan cane nk buat, pilih topik yang menarik n buat pnp tu jadi fun. Makteh kata seboleh bolehnya tolong jangan talk and chalk. Lebihkan aktiviti contohnya kasi beberapa artikel berlainan kat setiap kumpulan, suruh diorang baca and cari nilai2 yang ada dalam artikel tu pehtu lakonkan nilai tu. Kalau jumpa nilai kasih sayang, lakonkan satu babak tentang kasih sayang. Jangan diorang belakon babak 'berkasih sayang' sudah... pengsan!

Sempat sembang tu je dengan makteh tadi. Takpe, tu pun aku rasa berguna jugak.. Hope berguna jugak kepada korang k!

Dah, nak tengok cerekarama ni, sorry malas nak tepek gambar. Bai bai bai! =)

No comments: