Thursday, March 17, 2011

Preparation untuk newborn

Bismillah

Hai! =)

Lama tak update blog rindunyeeee.. Sampai tak tahu nak cerita yang mana satu.

Last Saturday, aku and abang balik Perak. Tapi mula2 tu pergi Ipoh dulu, Cousin kahwin. Ahad malam lepas reception sebelah lelaki, baru balik Manjung.

Sebab tak tahu nak buat apa, so aku ajak abang pergi Anakku and Manjaku, baby shop. Saje je nak usha2 barang baby, since kitorang berdua belum survey apa-apa lg barang baby. Aku survey kat internet je and dah beli breastpump Medela Freestyle, order terus dari UK. So, harga berganda2 murah dari yang kat Malaysia punya =)

Pastu aku survey carseat kat Japan auction, nanti akak tolong bid and nanti pos sekali dengan kontena kereta Abgyan. Aku ada mention tak yang Abgyan beli kereta kat Jepun? Beli AP students kat sana. BIL aku, Abg Fende tolong settlekan.

Tapi carseat tak dapat lagi. hoho..

Selingan: Alhamdulillah akak, BIL and their kids selamat dari earthquake and tsunami kat Jepun tu. Kakak cakap, jauh tempat tu dari diorang and diorang tak rasa pun EQ tu.. Pasal radiation tu, possibility untuk spread ke Hiroshima tu tipis kot, sebab diorang mmg jauh dari sana..

Berbalik kepada pengalaman pertama aku and abang masuk kedai baby hahaha sangat kelakar dan kesian okay.. Ibarat macam orang yang tak tahu muzik tiba-tiba masuk kedai gitar kekeke.. Kitorang tak tahu pun apa nak tengok. Mula2 tu aku tarik abang pergi tengok car seat sebab tu je yang aku tahu! hehe.. Abang plak diam je sepanjang dalam kedai tu. Dahla ada orang assist kitorang, and minah tu pulak kemain baik lagi kasi suggestion itu ini, terang itu ini, aku angguk je..

Aku siku abang, tanya nape senyap je. Abang jawab sabarla, tengah absorb ni.. Pelik la tengok baju kecik2 ni... hahaha.. means dia tak pecaya dia nak ada anak and takleh terima tengok baju baby kecik2 tu..

Lepas round2 10 minit tanpa tujuan dalam kedai tu, kitorang keluar camtu je dengan muka blur. Ye, aku pasti kitorang 2-2 pun muka blur gila time tu. Yang tu masa pergi kedai Anakku. Masa pergi Manjaku, takde orang assist and dah macam confident sikit so buat2 confident. haha kelakar. End up, kitorang tak beli apa2 pun, sebab rasa macam kena beli ke? huhu..

Hm, pregnancy update, I'll turn to 6th month nextweek. Minggu ni 23weeks. Berat naik banyak gilaaa nak pengsan aku. Dah naik dalam 6-7kg kot. Tu baru 6 bulan tu!! haaa nanges2.. Terus aku control makan. Takleh makan macam2 yang belemak. Makan buah2 and sayur2 kena banyak. Ceh, yo-yo-o je cakap padahal malam td baru je order domino's 2 bijik =P

Lepastu, this week aku dah skip pregnancy check-up kat P9 Putrajaya. Sebabnye Isnin baru ni, aku ada kat Manjung. hehe.. Aku dah malas la nak pergi situ.. and aku rasa, kalau pergi, mesti kena minum air gula sebab berat naik mendadak T_______T

Owh, a week before cuti sekolah aku balik Penang sebab datuk abang meninggal Innalillah.. We call him Ayahwan. He is 90 years old sila percaya. Tapi before ni sihat walafiat tak sakit teruk pun. Masa balik Penang tu, FIL cakap first baby janganla deliver kat gomen, dia suruh pergi private. As we expected hehe.. mesti dia tak kasi punyalah pegi gomen.

Tapi aku tak sure lah kot-kot dia nak support sikit ke kan hehe.. So, aku and abang BERCADANG nak pergi UMSC. Yang lain2 kat KL ni samada mahal sangat, or tak berapa boleh dipercayai sangat. Sape ada suggestion? Aku and abang blur, sebab tak tahu apa2 kan.. SIL aku pun tak survey yang kat KL. Dia pegi FPP Putrajaya. Lebih kurang macam UMSC jugak, private wing dia.

Antara sebab aku nak UMSC adalah sebab PPUM sebelah tu je. And doctors pun dari PPUM. So kalau jadi kes apa2 nanti, tak susah la, sebab gomen wing nye sebelah2 je.. Mula2 tu decide nak pergi UMRA shah alam sebab check up kat situ plus murah. Tapi lepas tanya2 orang, diorang cakap UMRA tu kalau ada complication sikit terus nak tolak pergi gomen. Dia nak yang normal without problem je. Or yang dari awal2 dah tentu2 kena operate, itu je dia terima. Terus reject la yg kat situ.

Owh, mama dah siapkan set tilam untk baby =)
So kitorang pun pergi kamdar cari kain cotton untuk dibuat sarung tilam. Abang pilih corak askar, aku pilih polkadot warna hijau putih hehe contra gila. satu sweet, satu ganas.. Belasah la.. sebab mama aku pun berkenan gila corak askar tu T.T
Tapi gambar tak ambil, nanti dah siap baru ambil gambar oke..

Okaylah, tiba2 takde mood nak cerita dah. hehe bai! =)

No comments: