Monday, January 24, 2011

Cikgu Sombong!

Bismillah


Tadi tengah busy2 chat kat FB, tiba salah sorang ex-student kat SJI dulu tegur aku


xxxx: cikgu!!!
xxxX: sombong


Hehe.. lupa plak nak print screen menda tu. Memang aku tak layan dia pon. In fact, siapa2 students yang tegur aku ajak chat, aku tak layan. hehe.. bukan sombong, tapi macam malas sikit =P


xxxx tu nama dia Izzat. Nakalnya nauzubillah. Siap pernah kantoi ponteng kelas Sejarah lagi dengan aku. Nama kawan dia tu Taufiq, budak kelas aku jugak. Tapi, diorang tak pernah ponteng kelas aku. Siap kasi tahu lagi kalau tak boleh datang untuk next class


Taufiq: Cikgu, hari Khamis ni saya tak boleh datang la kelas fizik..
Aku: Ha, kenapa, nak ponteng la tu. Report En. Faisal nak? (sambil kemas2 barang-masa tu baru habis kelas kat lab, semua students dah balik kelas)
Taufiq: Bukan, mak saya tu ada ke dia ajak balik kampung. Khamis dengan Jumaat saya ponteng la cikgu (mengadu, riak muka macam tak puas hati dengan mak dia)
Aku: Ada emergency case ke kat kampung?
Taufiq: Takde pon.. mak saya tu memang.. mentang2 dia da habis sekolah.. oklah cikgu, saya nak balik kelas. Bye
Aku: ???


Huuu.. kadang2 parent pun boleh jadi punca anak2 ponteng sekolah yek? 


Masa tengah monitor students buat kerja, Izzat tanya aku


Izzat : Cikgu, dulu2 cikgu sekolah mana?
Aku : Saya sekolah SBP, kat teluk Intan. Kenapa?
Izzat : Kalau cikgu nak tahu, saya tolak tawaran masuk SBP tahun ni. PMR lepas saya dapat 8A.
Aku : Kenapa tolak? Bagus tau duduk SBP ni.
Izzat : Saya sayang kawan2 saya kat sini. Budak SBP skema. Taknak ah
Aku : T_T


Hei, cikgu tak skema pon? hihi.. Aku rasa seronok sangat ajar kelas ni sebab aku dapat tackle students yang paling nakal. Kadang2 diorang ajar aku perkataan2 diorang. Yang aku ingat word 'palau', it mean tinggal/sisih hehe. Mula2 aku marah bila dengar words diorang yang pelik2 tu, tapi kalau dah satu kelas guna, nak buat camno kan. 


And, ada beberapa kes yang aku rasa aku nakkk sangat tolong handle tapi memandangkan masa aku suntuk kat situ, tak sempat nak tolong.


Contohnya, ada sorang students kelas aku tu, takde sape nak kawan dengan dia. Ada sekali aku suruh buat kerja pair2, takde sape nak pair dengan dia. Last, class monitor ajak budak tu pair dengan dia sebab kesian kot. Class monitor tu baikla budaknya (biasalah class monitor kan kena pilih yang skema2 hehe), alim2 gitu.


Aku curious gak la nak tahu kenapa. Aku pergi la tanya kat sorang budak nakal ni. Biasalah aku ni target nak bersembang dengan budak nakal2 je sebab nak kasi diorang bangga aku tanya diorang


"Brandon, why everybody avoiding xxxxx?"


"Sebab dia busuk. Baju tak pernah tukar. Go near him and you can smell it"


Huhu... gitu yep.. So, aku nakkk sangat face to face dengan budak tu. Curious betul nak tahu apa masalah dia. Sebab dia nampak macam orang senang (berdasarkan alatulis, file, kasut yang dia pakai).. Tapi tulah, tak sempat.. =(


Lepastu ada sorang student aku tu suka tidur. Muka hensem, badan tough, memang perfect la. Kalau aku sebaya dengan diorang, confirm2 aku usya budak tu jek. Hehe.. Tapi asyik tidurrrrr je geram aku tau. Kalau aku tegur suruh basuh muka (guna air kat lab je) dia basuh. Lepastu duduk tegak2. Ha, tapi tegak2 tu pun, mata boleh pejam, Ish, aku tak puas hati betul. Last2 aku suruh berdiri. Ha, kali ni confirm tak tidur.


Tapi, tapi, tapi aku silap! Kau pernah jumpa manusia yang boleh lena masa berdiri? Aku pernah! Huuuu memang geram tahap gaban la. Boleh tu dia tidur sambil berdiri! Time students buat handout, aku pergi dekat dia, bisik2 tanya. Semalam awak tidur pukul berapa? Kerja part time ke apa? Kawan sebelah dia tolong jawab:


" Saya tahu cikgu, dia mesti main sms dengan awek cheers sekolah convent depan ni (depan SJI ialah sekolah CBN)"


"Sorry cikgu, saya mengantuk sangat2 ni... Saya buat kerja cikgu bagi ni ye?" sambil sengih2. Nasib baik dia memang betul2 buat handout tu.


Bila aku tanya cikgu Fizik asal kelas tu, cikgu tu pun tahu yang budak tu ramai awek. Hehe.. Nasib baikla aku kasi handout boleh jawab.


hm, bila kenang2 balik, memang boleh senyum sorang2. Sekolah mana la aku akan posting nanti ye.. 


Harap2 dapat yang dekat2 dengan rumah, ameen =)

No comments: