Tuesday, January 25, 2011

Episod 1: Kenapa pilih untuk menjadi PENDIDIK

Bismillah..


Hari ni, kalau boleh aku nak tahu sekolah tempat aku bakal mengajar. Ada kawan2 yang dah dapat tahu. Aku juga harap kawan2 yang bakal ke Sarawak dan kawan2 yang akan dipostingkan ke kawasan yang mundur (kalau ada) tetap terus bersemangat mendidik anak bangsa. Mana tahu, salah seorang dari mereka boleh membanggakan kita satu hari nanti =)


Macam ni lah jadi pendidik, kita tak boleh pilih tempat untuk kita menabur ilmu. Tapi aku percaya, kawan2 yang akan ke Sarawak nanti, sebaik menjejakkan kaki ke sekolah masing2, sebaik dapat menyesuaikan diri dengan iklim sekolah, perasaan untuk mendidik anak bangsa secara automatik akan berkobar-kobar.


Mama aku seorang pendidik juga. Tapi mama ajar sekolah rendah. Masa kecil2, aku selalu jugak ikut mama pergi sekolah. Masa duduk Kuala Kangsar, mama mengajar kat SK Datin Khadijah. Sekolah tu ada pendidikan khas untuk pelajar2 OKU. 


Ada satu tahun tu, tiba2 mama kena pegang kelas darjah 6 paling hujung. Kelas paling rendah pencapaiannya. Majoriti budak2 dalam kelas tu, semua tak reti membaca, tak hafal sifir, pendek kata lemah serba serbi lah. And, ada seorang pelajar lumpuh jugak dalam kelas tu.


Mama ajar Matematik untuk kelas tu. Hari tu tah kenapa mood mama tak baik sangat kot. PMS kot hehe.. mama agak bad mood sebab still ramai yang tak hafal sifir 3. Padahal benda tu adalah homework, memang semua tahu mama akan uji sifir 3 diorang hari tu.


Bila da geram sangat, ada sorang student tu (dia duduk sebelah student yang lumpuh tu) tak boleh gak jawab, mama panggil dia ke depan, mama rotan peha dia guna rotan bulu ayam yang warna coklat tu. Aku tengok pun cuak. Budak tu menangis.


Lepas subjek tu, masa rehat. Dalam esak2 menangis tu, budak perempuan tu tetap tolong tolak kawan dia yang lumpuh tu bawak pergi kantin. 


Esok pagi, aku ikut mama pergi sekolah lagi. Masa sampai nampak budak perempuan tu tengah berdiri kat tempat ibu bapa drop anak2. Dia kasi salam kat mama. Mama tanya tunggu apa, dia cakap tunggu Liza (bukan nama sebenar: kawan dia yang lumpuh tu) nak bawak pergi kelas. Dalam hati aku cakap baiknya kakak ni.


Masa tamat sekolah hari tu, nampak lagi kakak tu tolak kawan dia kat tempat tunggu parent. Mama panggil dia. Mama tanya dah hafal ke sifir 3. Dia cakap baru hafal sampai 6x3. Tinggal nak hafal 7x3, 8x3, 9x3. Mama angguk je..


Lepastu mama pesan kat aku. Tengok kakak tu, dia tak pandai, keluarga orang susah, tapi dia baik hati. Sejak Liza tu masuk sekolah ni, kakak tu la yang tolong tolak Liza kalau nak pergi mana2. Mama doakan dia berjaya dah besar nanti.


Masa zaman kita kecik2 dulu, tengah hot cerita pasal kes dera. Siap ada lagu lagi


Tangan yang mengapai
Akhir layu terkulai
Seluruh harapannya berderai



Ingat tak lagu ni? Sedih gila.. Ni aku jumpa video dia tapi bukan video asal. Yang asal punya tak jumpa plus malas nak godek2 youtube tu




So, kat sekolah mama masa tu, memang banyak kes dera. Bila cikgu2 sekolah nampak lebam2, luka2 puntung rokok, kena iron, mestilah terdetik hati nak tolong. Pergi mengadu kat guru besar, and guru besar terpaksa lapor pada polis kalau dah teruk sangat. Lepastu akan jadi kes polis.


Yang aku ingat, mama asyik cerita kat abah pasal kes sorang student India dia. Kena dera teruk, ayah dia kaki botol. Memang jadi kes polis. Guru2 lah tempat diorang mengadu, sebab rumah bukan lagi tempat yang selamat untuk budak2 ni. Kat sekolah tu jugak ada students dari rumah anak2 yatim. Jadi, macam2 kisah sedih ada. Memang kesian..


Hm, besar gak kan tanggungjawab pendidik ni. Jadi cikgu sekolah rendah pun bukan senang, sebab baru nak membentuk budak2 tu. Even budak2 yang selau ambil pensil or pensil warna orang lain pun kita kena ambil berat. Sebab takut lama2 dah jadi habit, nanti dia mencuri pulak.


Jadi, aku dibesarkan oleh seorang guru. Guru2 aku disekolah pun kawan2 mama jugak. Masa tu mama memang berharap salah seorang anaknya akan ikut jejak langkah mama, tapi mama takdela influence kitorang dengan ayat "dah besar nanti jadi cikgu ye... ikut macam mama" tak pernah mama cakap macam tu.


Masa kecil2 sampai la habis SPM, tak pernah terlintas kat fikiran aku untuk jadi cikgu. Jadi, masa bila minat untuk jadi pendidik muncul dalam diri aku?


Kita sambung next episode okay?


Notakukukaki: Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Kawan2, sebelum tidur, muhasabah la diri sekejap, oke =)

No comments: