Friday, December 10, 2010

7th Week

Entry ini ditulis last week..


Bismillah..


Hm, I'm entering my 7th week today. Alhamdulillah, I'm doing well, with negotiable nausea hehe..


Sebenarnya masa awal2 dapat tahu dulu, rasa jugak morning sick ni.. But I managed to search on web about first trimester syndrome ni, and bila amalkan suggestion yang web tu kasi, alhamdulillah okay.


Yang tak bestnya, aku rasa nak mun***, rasa makanan tu dah ada kat kerongkong dah, tapi benda tu taknak keluar pun. Dia macam stay je kat kerongkong. Is that loya? huhu don't know.. Kalau keluarkan habis, aku rasa lega la sikit. 


Bila aku baca web, dia kata don't eat your 3 main meal like usual, but eat in small portion, frequently. 


Selain tu, aku makan kurma pagi2 lepas bangun tidur tu. Makan 3 biji, selawat, and minum mineral water (abang borong satu kotak hehe). Lepas tu dalam pukul 8, feel like to eat again, masak breakfast. Selalunya makan roti. Tapi memang aku makan slow2 sambil tengok tv or main lappy, sampai pukul 10 baru completely finish my breakfast and anmum milk hehe.. Then baru amek folic acid and vitamin C.


Hm, aku tak tahu la boleh amek vitamin C atau tak tapi currently I can't tolerate with vegetables hehe so ambil je lah vitamin C nak ganti sayur kan. Rasa geli je lembik2 tu.. hm...


Lepas tu I became very choosy about food. Kadang2 aku rasa menyampah je dengan diri sendiri tapi bila tanya my SIL and Yani, dia cakap normal je.. sebab tekak automatik jadi tak boleh terima. 


Ni antara perubahan ngada2 aku:



  1. KFC tak sedap, oily
  2. Tak boleh masak sebab rasa bau udang, ikan, ayam and especially sotong sangat hanyir sampai rasa tak sanggup nak pegang benda2 tu.
  3. Tak boleh makan kesemua di atas kecuali ayam bahagian dada/isi sahaja. Kalau part yang lembik2 tu aku rasa macam erkkk.. berada di kerongkong je.
  4. Boleh makan lauk sup-sup je (sup ayam, tomyam ayam)
  5. Siang2 tak boleh nak telan nasi putih. Just makan nasi gorang kosong or bihun goreng kosong yang dimasak sendiri sahaja. Kosong means hanya tumis bawah merah bawang putih and tumbuk cabai sikit. For bihun tu tambah sos2 dia (cili boh, sos tomato, sos tiram, kicap) tp exclude all protein thingy. hoho how bad..
  6. Kadang2 terpaksa makan Maggi perasa asam laksa sebab sedap masam.
  7. Kalau abang balik kerja cepat2 suruh mandi tak tak kasi abang kiss2 sebab rasa bau abang sangat...... ehehe.. Tapi elok je lepas abang mandi cepat2 suruh baring kat sebelah and rasa tak sabar2 nak peluk2 hahaha..
Mengada sangat ke? tapi SIL aku cerita (she's 13 weeks) dia pun tak boleh masak and perfume husband dia pun dia cakap busuk gila. hehehe

Yani pun cakap dia dulu tiap2 hari masak nasi goreng kosong bawak bekal pergi opis.

Owh, rasa best sebab currently SIL and Yani pun preggy jugak so just refer to them. Aku ni sebenarnya still rasa tak percaya that I'm carrying something in my tummy. Not yet maybe until my 1st scan next week. hoho can't wait!

Hm, kesian kat abang hari2 kena singgah kedai tapau dinner. Sorry, cayang tak boleh masak..

But still, aku rasa alhamdulillah setakat ni sebab tak teruk. Memang mama and kakak dulu pun tak teruk, kakak still can drive la.. Tak la lembik melepek baring je.. 

So, another 5 weeks to go. Orang cakap it will back to normal while entering 2nd trimester. But depends jugak la.. Ada yang baru nak teruk. 

Alhamdulillah jugak sebab got pregnant dalam waktu yang best, which is after the inteview and before posting. So, masa posting nanti dah almost to enter 2nd trimester. Kalau dah kerja baru pregnant, jenuh pulak aku nak breakfast selama 2 jam hohoho

So, next pregnant tau la budget2 1st trimester time cuti sekolah! hehehe.. But, ada kontra jugak, my EDD is just a few days before puasa. hehe..

Okay, tu je laporan untuk hari ni.

Alhamdulillah..

No comments: