Thursday, December 23, 2010

Buah Delima

Bismillah..


Eh, tiba2 hari ni rajin nak update belog pulak dah..


Sebab mama khusyuk gila baca novel yang aku beli masa nak pitam hari tu.. heheh..


Start baca kelmarin, hari ni aku tengok macam nak habis sangat dah tu. hoho..


Okay, sebenarnya aku baru je lepas berjaya habiskan sebiji buah delima yang XXXL sizenya dari kebanyakan buah delima yang selalu kita jumpa kat Malaysia tu.


Size yang aku makan ni adela lebih kurang besar epal jepon tuh.. Adoi..


Epal syafeq




Buah delima ni mama beli masa kat Madinah kot. 1kg dapat 3 biji. Cepat bayangkan kebesarannya! =P


Mama beli sebab ramai kawan2 dia cakap orang pregnant elok makan buah ni untuk nak kasi anak bijak. Aku pun ada dengar jugak. So mama beli la cadangnya nak kasi SIL aku. Mama tak tahu pun aku pregnant sepanjang kat tanah suci.


TAPI...!!! 


Wah, ada tapi.


Kawan2 mama cakap jugak, kalau orang pregnant, kena makan buah delima tu sorang2 sebiji tu. Tak boleh share, and kena makan setiap biji.


Sebab apa?


Sebab kawan2 mama cakap, orang tua2 cakap that dalam banyak2 ulas tu, ada satu ulas je yang betul2 berkhasiat. So kalau share, maybe tak dapat la kan yang precious one tuh. hoho..


Mama bawak balik 3 bijik, 2 bijik gedabak, satu biji saiz normal la besar epal (or besar sikit) tu. Mama suruh SIL potong yang sebiji yang besar nak kasi makcik2 pakcik2 aku rasa, share2..


Lepastu SIL aku cepat2 sua kat aku yang besar yang lagi satu tu sambil cakap orang pregnant first kena makan yang besar. hehehe cit! Ngelat plak dia..


Buah delima =)




Eh lupa nak cakap. Aku tak berapa suka delima ni sebab baru aku tau kena makan dengan biji2 dia sekali eyh? Punyala tak sedap bila gigit biji dia. Sebelum2 ni kalau aku makan aku buang biji dia. Memang jenuh la nak habiskan sebab terbelek2..


Okay aku redha dapat yang besaq tuh..


Esoknya (sabtu) aku dengan abang lepak Shah Alam lagi. SIL pun ajakla makan delima tu. Aku larat makan half je. Yang half lagi bawak balik. SIL confirm2 la habis kecik cenonet je dia punya (sebenarnya takdela kecik sangat dia punya tapi nak cakap gak dia punya kecik =P)


Lepastu punyala liat nak makan lagi half tu. Harini baru bertekad demi kecergasan dan kecerdasan otak babyku.. huk huk huk..


Lepasni kena selalu cari pomegranate juice. 


Oh, aku tak suka minum susu tepung untuk pregnant tu. Aku beli Anmum. Memang tak tahan bau dia. So tanya la nurse masa buka buku baru ni.


Nurse tu cakap minum susu tu untuk dapatkan calcium jek. So kalau tak lalu susu tepung, boleh gantikan dengan sumber calcium lain. So, pastured fresh milk la pilihan aku..


Nurse cakap lagi, dalam susu tepung untuk pregnant mom memang ada vitamin2 untuk perkembangan otak baby macam DHA apekebenda lagi tah. Tapi boleh juga makan kekacang macam badam, pistachio or kurma, kismis..


Hehe.. so aku memang say BIG NO la kat susu tepung. Kebetulan mama bawak balik pistachio banyak gak, and memang aku makan badam hari2.. Kalau habis stok, boleh beli kat kedai area rumah Abgyan, pistachio 1kg=RM40. Kat situ jugak ada jual pomegranate juice. Dia jual barang2 import dari timur tengah macam kacang2, kurma, buah tin, dsb. Heheh..


Kurma memang tiap2 pagi makan dalam 4-5biji.. So.. sekarang takdela aku risau2 nak minum susu dah. Lepas minum Anmum tu, confirm aku melepek dalam sejam sebab rasa nak muntah gila2.. hoho..


Hm, aku memang lucky gak lah pregnant sama2 dengan SIL aku ni sebab dia memang banyak remind aku bab2 pemakanan ni. Kalau aku, memang malas gila nak google2 pasal pregnancy ni. Bila SIL cakap, baru aku amek tahu.


SIL aku cakap, masa dia pregnant 1st baby pun macam tu gak. Aku rasa maybe kalau pregnant 1st baby ni mommy dia blur2 je lagi kot. haha.. So.... hmm,


Alhamdulillah.. =)

No comments: